Ny karta för OLGY Sandviken

Hej!

Förra veckan Besökte vi Rullsand som är en karta söder om Gävle, ut mot kusten. På sommaren är det högtryck med människor som är där och badar. Vi har inte besökt Rullsand tidigare och det är därmed en ny karta för OLGY Sandviken. Vi är tacksamma att kunna genomföra ett bra teknikpass genom en rad anpassningar för att få till. En ljusglimt i en väldigt svår tid ☀️
Vill ni se en lite film från träningen kan ni besöka våran Instagram:

Den här veckan som kommer är den sista innan vi tar lite påskledighet. Vi har ett Medel-Prio på tisdag där eleverna äntligen ska få känna lite tävlingskänsla, nu när det flyttas fram och ställs in tävlingar. Vi har även en Sprint-Prio som väntar efter påsklovet.

Torsdagsintervaller

Torsdagens intervaller på reflexrundan

Vi har nu under grundträningsperioden jobbat med att förbättra våran Aeroba kapacitet genom tröskelträning. Nu går vi snart in i en ny fas av grundträningen där vi ska försöka skruva på intensiteten och närma oss lite snabbare farter. Sedan är planen att få till en period med specifik träning strax innan tävlingssäsongen planeras dra igång.

Vi har på de flesta av tröskelpassen kört på hårt underlag där eleverna kan anpassa farten till sin tröskelnivå som de fick uträknad på Bosön i höstas. Utmaningen på torsdagens pass var att vi sprang snöpuls på en reflexrunda i skog. Då får man tänka bort hastigheten och anpassa farten till puls och känsla. Detta är nyttigt att lära sig om man vill kunna springa en längre tid i obanat utan att gå över sin så kallade tröskel.

Passets upplägg var 3-6 varv på reflexrundan på 1000m i tröskelfart, 1 minuts vila mellan varven. Avslutningsvis fick eleverna börja smyga in snabbare intervaller i form av 5-10 st 40/20. På så sätt gör vi oss reda att börja springa i högre hastigheter med andra syften i nästa fas av grundträningen.

Ny termin!

Nu har äntligen vårterminen startat igång efter några veckors julledighet. Terminen startar som många vet med distansundervisning till och med 24:e Januari.

Vi har gjort anpassningar i verksamheten och den här veckan kommer det finnas möjlighet att fortsätta träna utomhus med start från elevboendet. Vi hoppas som säkert många andra att restriktionerna lättar upp allteftersom så vi kan komma igång som ”vanligt” igen 🙂

Ni blickar vi framåt och fortsätter jobba mot våra mål!